Når kreativiteten går på samlebånd

Det er noe vakkert med et håndlaget spisebord. Ikke bare fordi det er laget av ekte tre, men fordi du vet at noen har stått der med nevene i flis og spon og formet hver kurve med en intensjon. Det tar tid. Det koster mer. Men det er ekte.

På slutten av 1800-tallet ble den typen håndverk truet. Fabrikkene tok over. Plutselig kunne du få et bord til halve prisen – levert dobbelt så raskt. Folk jublet. Og håndverkere gråt i stillhet, mens de forsøkte å finne sin plass i et nytt system. Noen forsvant. Andre tilpasset seg. Men en ting skjedde ganske stille i bakgrunnen: Vi begynte å verdsette ekte håndverk enda mer.

Nå skjer det igjen.

Men denne gangen skjer det i piksel i stedet for plank. I fonter i stedet for finer.

Kunstig intelligens har entret verkstedet

Designere, illustratører og tekstforfattere kjenner det på kroppen. Plutselig kan hvem som helst «lage noe kreativt» ved å skrive noen linjer inn i en prompt. Det som før krevde utdanning, erfaring og uker med arbeid – det kan nå produseres på minutter. Masseproduseres.

Og ja, jeg sier produseres, ikke skapes. For kreativitet krever fortsatt noe menneskelig. Kunstig intelligens er ikke kreativ i seg selv – den er som en fabrikkmaskin med ubegrenset tilgang på inspirasjon. Men den trenger noen til å trekke i spakene. Og jo flinkere du er til å bruke den, jo mer unikt blir resultatet.

Likevel... det meste som produseres med KI i dag, minner om flatpakkede ideer. De ser kanskje pene ut, men du kjenner det ikke i magen. Ikke på samme måte.

Digitalt håndverk får sin renessanse

Akkurat som vi i dag betaler i dyre dommer for et håndlaget møbel, tror jeg vi kommer til å gjøre det samme med ekte design og kommunikasjon. Menneskeskapte tekster. Fotografier med ekte øyeblikk. Illustrasjoner som bærer preg av feil og følelser. Kunst med spor av kaffe og frustrasjon i kantene.

Det vil bli færre av oss som jobber med dette på gamlemåten. Men de som gjør det – og gjør det godt – vil være i en klasse for seg selv. Fordi det er unikt. Fordi det er ekte. Fordi det er menneskelig.

Så selv om AI gjør kreativitet billigere og mer tilgjengelig, tror jeg det samme skjer som på begynnelsen av 1900-tallet: Det ekte får høyere verdi.

Forrige
Forrige

Sugerørskultur i en bedrift

Neste
Neste

Bli min venn – vinn en øl