Sugerørskultur i en bedrift
Tenk deg et glass fullt av sugerør. Vannet i glasset er kunnskapen i bedriften. Sugerørene? Det er oss – alle ansatte, fra vaktmester til daglig leder.
I en sunn kultur flyter vannet fritt. Vi lærer av hverandre, deler ideer, og spiller hverandre gode. Kunnskap pumpes rundt som blod i et friskt hjerte. Ser du inn i glasset da, fra utsiden, ser det ut som en levende, smart og energisk organisasjon.
Men så skjer det noe.
Kanskje blir markedet utrygt. Kanskje er det en omorganisering i lufta. Kanskje noen begynner å kjenne på usikkerhet.
Og plutselig kommer proppene.
Når noen tetter sitt sugerør
En leder som frykter å miste posisjonen. En stjerneselger som vil beskytte sitt lille imperium. De begynner å holde kortene tett til brystet. Tar til seg alt av lærdom og erfaring – men deler ingenting.
I glass-metaforen betyr det at de tetter igjen sugerøret sitt. Ikke bare det, noen suger til og med opp litt ekstra vann, så nivået i glasset synker for alle andre.
De blir kanskje smartere. Kanskje tryggere. Men bedriften? Den blir svakere.
Ego smitter
Det farlige med denne adferden er at den sprer seg. Når én person slutter å dele, begynner gjerne flere å gjøre det samme. Tilliten får seg en knekk, og det som før var en flytende kultur, blir stillestående.
Et glass fullt av halvtette sugerør ser ikke akkurat tillitsvekkende ut fra utsiden. Og det merker kundene. Samarbeidspartnerne. Nye ansatte. Hele bedriftskulturen surner – litt etter litt.
Så, hva gjør vi?
Vi trekker ut proppene. Vi minner hverandre på at deling ikke er farlig – det er styrke. At kunnskap som deles, vokser. Og at et glass med åpent sug i alle retninger alltid vil være mer attraktivt enn et med tette rør og lavt nivå.
Det handler om raushet. Om å være trygg nok til å gi videre. Om å bygge en kultur der ingen sitter med sugerøret sitt som en egoistisk hamster.
For når kunnskapen får flyte fritt – da vokser vi. Sammen.